"Fiecare pas spre tine însuți e un pas spre Univers și fiecare pas spre Univers e un pas spre tine însuți.
Dar armonia se naște când cunoașterea de sine și cunoașterea Universului merg mână în mână într-o simetrie perfectă."©

marți, 19 noiembrie 2013

Frica de libertate

La prima vedere expresia de mai sus nu are sens. Asta deoarece de-a lungul istoriei Omul și-a dorit mereu să fie liber, liber de atașamente, de credințele care îl limitează, de "sistem" și de toate constrângerile de orice natură.

Însă pe drumul cunoașterii, după cum știți, în stările de maximă sinceritate față de noi înșine putem observa că aceste constrângeri ne sunt foarte utile. "Constrângeri utile" pare o contradicție, nu? Și totuși nu e. Spun că ne sunt utile deoarece acestea funcționează foarte bine ca și scuze pentru sistemul de valori pe care îl arătăm celorlalți dar care nu se reflectă în acțiunile noastre, pentru lucrurile pe care le-am spus și nu le respectăm, pentru acelea pe care vrem să le îndeplinim dar nu le realizăm și, în general, pentru toate neputințele noastre.

Dar poate e mai bine să facem un exercițiu de imaginație:
V-ați gândit vreodată cum ar arăta viața fără nici o grijă și  fără nici o constrângere? Cum ar fi să nu ne fie teamă de absolut nimic și să simțim că întreg Universul ne e cu adevărat prieten?

Știu. Este un exercițiu de imaginație foarte greu, mai greu decât pare la prima vedere. Deși ne place să spunem că ne putem imagina orice, o astfel de libertate este greu de imaginat. Și dacă reușim totuși să oprim zgomotul de fond al minții pentru o clipă și să gustăm măcar în imaginație din stărea de libertate totală, vom sesiza că un fior rece ne străbate șira spinării fără să ne dăm seama neapărat de ce.


Mi-amintesc că atunci când am auzit prima dată că oamenilor le este teamă de libertate am concluzionat cu multă superficialitate că acesta este un nonsens. Însă după ce am simțit eu însămi fiorul fricii de libertate mi-am dat seama cât sens există în cuvintele din expresia din titlu. Mi-am dat seamă că de fapt aceasta este teama de necunoscut, mai concret, ne e teamă că în starea de libertate totală a ființei vom descoperi o mulțime de lucruri pe care nu ne-ar plăcea să le aflăm despre noi înșine. Și asta pentru că "acolo" în libertatea totală nu se mai găsesc scuzele din constrângeri.

Gândindu-mă la aceste lucruri, am ales să dau mai departe un fragment dintr-un satsang a lui Mooji care știu că o să vă placă deoarece ne oferă un nou mod de a privi acest subiect. Pentru că nu e doar important pentru autocunoaștere ci și amuzant, așa cum îl știți...


Biografia lui Mooji se găsește aici (link), iar celelalte articole ce conțin fragmente din sastang-urile sale sunt aici (link). Câteva puncte de vedere despre libertate se găsesc și aici (link-1 , link-2).

Recomand cu drag următoarele cărți care constituie un suport important în autoinvestigatie (toate beneficiază de transport gratuit oriunde în țară):
- "Doar rămâi tăcut" -H.W.L. Poonja (Papaji - maestrul lui Mooji)- comandă online aici-link;
- "Evanghelia lui Ramana Maharshi" -Ramana Maharshi- comandă online aici-link;
- "Cine Sunt Eu?" -Ramana Maharshi- comandă online aici-link;
- "Eu sunt acela. Dialoguri despre absolut" -Nisargadatta Maharaj- comandă online aici-link;
- "Dizolvarea egoului. Realizarea sinelui" -David R. Hawkins- comandă online aici-link;
- "Eliberarea de cunoscut" -Jiddu Krishnamurti- comandă online aici-link;
- "Experiența conștientizării" -Ovidiu Brazdău- comandă online aici-link.
***
Dacă ești pentru prima dată aici, îți urez bun venit! Ideea de bază a acesteia este dezvoltarea personală integrală așa cum am descris-o aici (link). Sper să găsești lucruri frumoase dar și utile călătoriei tale spre tine însuți fie în lista "Articole recomandate" fie în tabelul cuvintelor cheie din coloana din dreapta. Abonează-te la newsletter și vei primi pe mail articole, recomandări de filme, dar și alte materiale care nu apar pe blog. Te mai aștept
cu drag  💗*>:D< îmbrăţişare



2 comentarii:

Costin spunea...

Sunt de parere ca cea mai mare firca este cea de realitate, foarte putini sunt capabili sa indure adevarul, unii il ignora total observ.
Cat despre frica de libertate, oare nu se confunde cu frica de moarte?

Anonim spunea...

Buna Adina!
Multam, interesant. Sfaturile si observatiile produse de dialog deschid ferestre si usi spre necunoscut, permitand sa patrunda 'aer proaspat' in fiintele spectatorilor si telespectatorilor, peste ani. Cel putin asta este senzatia mea. (E.A.)