"Fiecare pas spre tine însuți e un pas spre Univers și fiecare pas spre Univers e un pas spre tine însuți.
Dar armonia se naște când cunoașterea de sine și cunoașterea Universului merg mână în mână într-o simetrie perfectă."©

duminică, 25 noiembrie 2012

Consecințele noilor tehnologii de comunicare asupra relațiilor interumane

Oare câți oameni și-au imaginat acum 14-15 ani nivelul dezvoltării tehnologiilor de comunicare așa cum este astăzi? Dar câți dintre noi au reușit să-și imagineze felul în care ne va influența aceasta adevărata comunicare și relațiile?

Deși la prima vedere avem doar avantaje în urma acestei dezvoltări, este greu să nu remarcăm faptul că astăzi suntem mai înstrăinați, mai reci și preferăm să comunicăm pe mail sau prin sms-uri decât să ieșim din casă pentru a ne întâlni față în față cu cineva.

Dar consecințele nefaste sunt mult mai multe și mai profunde decât înstrăinarea, chiar dacă și numai aceasta ar fi de ajuns pentru ca situația în care suntem să fie gravă. Mi s-a întâmplat să întâlnesc adolescenți care nu pot nici măcar iniția o discuție cu o colegă sau un coleg deoarece au crescut comunicând doar prin sms sau pe chat pe Facebook, prin prescurtări de cuvinte și emoticoane.. Iar treaba asta se va reflecta în tot ceea ce vor întreprinde în viață, începând cu relațiile și continuând cu cariera.

Iată că cineva s-a gândit să studieze consecințele comunicării prin intermediul tehnologiei cu atenție și răbdare. Este vorba despre Sherry Turkle - profesor de studii sociale la  Institute of Technology din Massachusetts - care a făcut cercetări centrate pe psihologia relațiilor umane în raport cu tehnologia.

În discursul său ea și-a propus să atragă atenția asupra repercusiunilor pe care fie nu le observăm, fie le negăm dimensiunea și importanța. Vizionare plăcută și cu... folos.


Ascultând-o, mi-am amintit de primul an în care am coborât din virtual în realitate pentru a cunoaște cu adevărat prietenii pe care i-am cunoscut pe net. Am petrecut clipe minunate și am simțit în mod real diferența între interacțiunile reale și cele virtuale...

Cărți unde găsim informații prețioase care ne pot îmbunătății comunicare și implicit relațiile (beneficiază de transport gratuit oriunde în țară pentru orice comandă):
- "Jocurile noastre de toate zilele. Psihologia relațiilor umane" -Eric Berne- comandă online aici-link.
- "Rezolvarea dificultăților de comunicare" -Fabrice Lacombe- comandă online aici-link;
- "Toți comunicăm, dar puțini stabilim și relații" -John C. Maxwell- comandă online aici-link;
- "Comunicare eficientă" -Ion-Ovidiu Pânișoară- comandă online aici-link;
- "Comunicarea subiectivă" -Jose Silva, Ed Bernd Jr- comandă online aici-link;
- "Comunicarea relațională pe înțelesul celor mici" -Jacques Salomé- comandă online aici-link;
- "Supertehnici de comunicare" -Alan C. Fox- comandă online aici-link.
***
În cazul în care este prima dată când ai ajuns pe această pagină, îți spun bine ai venit! Sper ca ceea ce vei găsi să răspundă întrebărilor tale, astfel încât să-ți placă să te întorci din când în când. Pentru a căuta un subiect anume poți folosi listele "Articole recomandate", cuvintele cheie și căsuța "caută" din coloana din dreapta. Abonează-te la newsletter și vei primi pe mail articole, recomandări de filme, dar și alte materiale care nu apar pe blog. Îți doresc cât mai multe întâlniri reale,
cu drag    *>:D< îmbrăţişare

7 comentarii:

Alle. spunea...

Imi place ce zice despre singuratate. De cand este un lucru rau? De ce sa nu pierzi cateva minute dintr-o zi fiind doar tu si mintea ta? Daca esti in autobuz in drumul spre casa CHIAR trebuie neaparat sa-ti verifici facebookul si twitterul, in loc sa iti lasi mintea libera?

Adina Amironesei spunea...

@ Alle:
Mă bucur mult că gândești așa, Alle!
Te îmbrățișez cu drag ♥ >:D<

Anonim spunea...

Desigurm orice progres are și efecte pozitive, și negative ! Dar eu aleg să le văd mai curând pe cele pozitive. Tehnologia ne permite să comunicăm, să ne simțim apropiați, să participăm la viețile multor oameni, pe care nu îi cunoaștem în plan fizic, dar îi cunoaștem altfel, și poate totuși complet, într-un anume fel.:) Și nu în ultimul rând, putem ajuta cu un cuvânt, fie și oameni din celaltă parte a lumii. Singurătatea dispare, avem sentimentul că toți suntem una.

Acesta este marele efect pozitiv al tehnologiilor, eu așa îl văd ! Desigur, orice lucru bun are și reversul... pentru că oamenii sunt tentați dintotdeauna spre excese.Cum a fost și cu descoperirea energiei atomului...
Totul este să învățăm măsura, să ne educăm pe noi-înșine, și atunci, vom ști să luăm ceea ce este bun din toate lucrurile.

Oana Stan spunea...

Buna Adina, este un punct de vedere foarte interesant pe care as vrea sa-l dezbatem pe e-mail.
O sa-ti scriu despre o prob a mea legata de telefon cu unele persoane din viata mea.
Multumesc si ma bucur ca te-am cunoscut!

Natural spunea...

Adevarat si trist in acelasi timp. Este nevoie de echilibru in toate.

Ai de la mine o nominalizare, dar si o leapsa de sezon.

Te bagi la leapsa sau la un comentariu?

Anonim spunea...

Dragă Adina, revin pentru a-ți spune că, abia acum am descoperit portalul Universul Cunoașterii, și nu am cuvinte pentru munca și bunăvoința ta de a aduna acolo atâtea bloguri cu profil spiritual ! Cred că ai dedicat un timp prețios, mai ales în ziua de azi, când timpul e din ce în ce mai ”scump la vedere”!

Uite un exemplu de tehnologie bine înțeleasă și folosită ! :)
Mulțumim pentru dar, te îmbrățișăm !

Adina Amironesei spunea...

@ Natural:
Mulțumesc, Daniel! >:D<
@ Florina R.:
Și eu mulțumesc pentru aprecieri!
Te îmbrățișez cu drag ♥ >:D<